piątek, 2 sierpnia 2013

Poradnik: Zgrywanie obrazu i dźwięku z konsol za pomocą EasyCap


Natknąłem się na ten problem zakładając bloga: jak zgrywać obraz i dźwięk z konsol. W przypadku pisania recenzji najlepiej dołączyć do niej własny gameplay, prawda? Jest na to kilka sposobów. Wielu graczy wybiera najprostsze rozwiązanie, czyli ustawienie aparatu lub kamery, co raczej nie przynosi dobrych rezultatów. Można dokupić kartę TV do komputera pod PCI lub dodatkowe urządzenie w przedziale cenowym od 30 do 1000 zł. Podpowiem Wam w jaki sposób poradziłem sobie z tą kwestią wydając około 50 zł, i chociaż jakość obrazu nie jest rewelacyjna, to jednak do moich, na razie nieprofesjonalnych celów w zupełności wystarczy. Rozwiązanie to można zastosować do PS2 i PS3, prawdopodobnie również do Xbox/Xbox360 i Wii (tego nie przetestowałem). Zrzut wygląda następująco:


Przeanalizujmy obecną sytuację i możliwości: 
- za cenę ok. 30 zł można kupić urządzenie np. EasyCap (jedyna nazwa jaką podaję, ponieważ to urządzenie zastosowałem) podłączane do komputera poprzez USB. Gdy dorzucimy do niego jeszcze dodatkowy kabel cinch i przejściówkę z cinch na Jack (podłączenie bezpośrednio do wejścia mikrofonowego na karcie dźwiękowej), żeby mieć lepszą jakość dźwięku, to zamkniemy się w 50 zł. Można dodatkowo kombinować ze zrobieniem przelotki i rozdzielić obraz aby jednocześnie był nagrywany na komputerze oraz przesyłany na ekran telewizora. Niestety maksymalna rozdzielczość to 720x576 przy 30 fps. To rozwiązanie zastosowałem (bez przelotki i rozdzielania) i wycisnąłem z niego najlepszą możliwą jakość.

- za około 200-250 zł można kupić nieco bardziej rozbudowane urządzenie od EasyCap, które w locie kompresuje obraz, jednak ostateczna jakość jest porównywalna do tańszego rozwiązania, gdyż to nadal 720x576. Dodatkowym atutem jest możliwość wykorzystania urządzenia jako przelotki bez dodatkowego kombinowania, co pozwala włączyć nagrywania na komputerze, a grać oglądając obraz na ekranie telewizora.

- w przedziale 500-600 zł dostaniemy urządzenie z wejściem HDMI, które pozwoli nam zgrywać obraz w rozdzielczości 720p (1280x720), oczywiście z przelotką i rozdzieleniem obrazu. Na pewno głównym atutem jest wyższa rozdzielczość, jednak te urządzenia domyślnie kompresują obraz w locie i nie pozwalają nam zgrywać bez straty jakości.

- do profesjonalnej obróbki i zgrywania w rozdzielczości 1080p potrzebne nam urządzenie za około 900-1000 zł. Można do niego podłączyć kilka konsol i dokładnie zdefiniować wszelkie parametry zgrywania.

Najtańsze rozwiązanie za pomocą EasyCap w przypadku konsoli PS3 wygląda następująco:

Kabel z wyjściami cinch i composite lub s-video od konsoli
 


podłączamy do EasyCap
 


a następnie EasyCap do komputera (po wcześniejszym zainstalowaniu sterowników). Kolory podpowiadają nam jak podłączyć (żółty (composite) i czarny(S-Video) to obraz, biały i czerwony oznacza lewy i prawy kanał). Nie polecam używania przedłużek USB, gdyż pojawiają się problemy z przesyłaniem obrazu.
Do zrzucania i obróbki obrazu używam programu Virtual Dub (link do pobrania) i zestawu kodeków K-Lite. Standardowo używam kabla HDMI podłączonego do telewizora, więc przejście na composite jest bezbolesne. Mając wszystko przygotowane wchodzimy w Ustawienia wyświetlania (Display Settings), następnie Ustawienia wyjścia wideo (Video Output Settings) i wybieramy Kompozytowe / S-Video (Composite / S-Video). W programie Virtual Dub wchodzimy w zakładkę File i klikamy Capture AVI. Wówczas na ekranie telewizora pojawia się obraz z konsoli. Chcąc podłączyć konsolę PS2, nie musimy nic zmieniać w ustawieniach, konsola domyślnie wysyła sygnał poprzez composite.

Jeśli nasz komputer posiada szybki procesor i zapas pamięci operacyjnej można pomyśleć o kompresowaniu obrazu w locie do dvix lub xvid, w przeciwnym wypadku naprościej ustawić brak kompresji i przygotować sporo wolnego miejsca. Zauważyłem, że kodek Lagarith nagrywa obraz w bardzo dobrej jakości i zajmuje trzykrotnie mniej miejsca niż w przypadku braku kompresji, a mój Phenom X3 jest w stanie wyrobić ze zrzutem obrazu, więc polecam takie rozwiązanie. Efekt możecie zobaczyć na filmiku na początku postu, jak i we wszystkich najbliższych recenzjach z PS3 i PS2.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz